„Geschiedenis van het Heiligdom“
 

De legende van de oorsprongen van het heiligdom  Onze Lieve Vrouw van Basse-Wavre leeft de dag in de loop van XIde eeuw.
Tegen 1050, geïntrigeerd boeren van het gebied horende verschillende keer „hemelse muziek“ die op de moerassen van Basse-Wavre tijdens de nachten die de feesten van het Lege Maria voorafgaan.
Aangetrokken door dit verschijnsel, besloten zij om er van meer dichtbij te gaan zien en draaien daar omgeven engelen van een wonderlijk licht…

Meteen was de beslissing genomen om een kapel in deze plaats te bouwen.
Het moeras dat de implementatie van dit project niet toelaat, begonnen zij met de bouw op de heuvel.
Helaas de volgende dag, vervolgens elke volgende dag , deed zich een weinig gewoon feit voor…

Elke ochtend, immers, de vorige dag gebouwde muren waren  verdwenen en geheimzinnig  naar het moeras geëmigreerd! Teneinde te weten, besloten zij dus om op de nacht toe te zien …
Dan aan middernacht, temidden van een schitterend licht, bleek Maria, met engelen omgeven, die verklaarde: „Ik zal dit dal wonen omdat ik het heb gekozen"
Kort nadien ontdekten dezelfde inwoners daar een relikwieënkastje van een buitengewone schoonheid… „zo mooie die zij het gekomen van de hemel geloofden“ .
Zij beëindigden dan de kapel in deze plaats gewild door Maria en legden er het relikwieënkastje van Onze Lieve Vrouw in plaats van eer…

Eerst kapel, vervolgens kerk van een benedictijn priorij, parochie kerk sinds 1805, en, in dit eind van XXe eeuw, basiliek: dat is het traject van Notre-Dame van Basse-Wavre.

Aan XIIe eeuw, erfden de  benedictijnen van Afflighem van een kleine kapel in Basse-Wavre.
Zij wijdden het aan Sint Peter en Onze-Lieve-Vropuwen zetten een kistje met relieken van heilig en martelaren neer. Dat relikwieënkastje is de symbool „van een aanwezigheid“ wat als de Boog van de Alliantie (die de Wetstabellen beschermde die aan Mozes worden overhandigd) en vertegenwoordigt de aanwezigheid van God te midden van zijn volk. Tijdens de feodale strijden, vervoerde men het op de plaats van conflicten zoals een efficiënt symbool van vrede. Dichtbij het relikwieënkastje - „Boog van de Alliantie“ benoemd - wordt Maria vertegenwoordigd. Voor zijn dood voor onze verzoening had Jezus, ons  her toevertrouwd.

Het heiligdom is een plaats van belangrijke bedevaart geworden.Het relikwieënkastje  van Onze-Lieve-Vrouw, die door pelgrims wordt gedragen, vergezelt de processie van de "Groot Omloop".

Achteraan het altaar van de kapel, de vore die in de steen, wordt gegraven door de overgang van de pelgrims in verzoek, getuigt van de anciënniteit van de devotie.
Onze-Lieve-Vrouw van Vrede en Eenheid wordt er voor zijn heilzame aanwezigheid in conflicten tussen de volkeren, maar ook in de families en harten aangevoerd. Center van het gebouw, sinds 950 jaar, de kapel  ontvangt deze en degenen die er blazen bij die ze naar zijn Zoon begeleidt. Het standbeeld dat van Onze Lieve Vrouw van Vrede en Eenheid met, aan zijn voeten, het relikwieënkastje met aantal relieken van heiligen  vanaf de catacomben tot onze dagen (Kijk: relieken in het Relikwieënkastje) , zijn symbolen van het volk van verrijzende die, met Maria, in loop naar God zijn.

De verering van Mariabeelden

De verering van de beelden of standbeelden dateert minstens van de Ve eeuw. Het is het belangrijkst van alle vormen van de oostelijk vroomheid  en geassimileerd door het Westen.

Deze beelden zijn vervolgens onderwerpen van verering geworden. Sommige werden, vervolg aan wonderen die zich hebben voorgedaan ten gevolg  van  gebeden, wonderbaarlijk genoemd.

Het Lege Marie wordt als Koningin van de Hemel en de Aarde vereerd. Zijn kroning aan de Hemel is de vijfde roemrijke geheim en sluit de meditatie van de Rozenkrans af. Dit koningschap doet hangend aan die van God.

Deze koningelijke titel van Marie heeft zich door de ikonographie tijdens de Middeleeuwen en de volgende eeuwen verspreid. 

Vervolgens ontvingen de standbeelden een luxueuze kleding. Deze kleding is een Spaanse traditie die tot de regering van aartshertogen Albert en Isabelle teruggaat (1599-1633).

 

Bekroonde Mariabeelden

De eerste Mariabeeld  kroning vond  plaats in Rome omstreeks 1600, door paus Clemente  VIII die het front van Sainte-Marie-Majeure van een  kroon van goud  van edelstenen gezetten omdeed.

Vervolgens werd Onze Lieve Vrouw van Oropa op 30 augustus 1620 bekroond en, enkele jaren later tussen 1631 en 1636, negen bekroonde Mariabeelden ontvingen een  goud diadeem.

België is het land dat het grootste aantal bekroonde Mariabeelden bezit. Er is vierenzestig  bekroonde Legen  tussen 1843 en 1991. Iedereen is het niet namens de Paus. In Brussel, zijn er zes bekroonde bekroond, in Vlaanderen vijfendertig en in Franstalige België drieëntwintig.

Waals Brabant telt twee bekroond Legen: Onze Lieve Vrouw van Basse-Wavre (1897) en Onze Lieve Vrouw van het Lijden aan Tilly (1931). Laatstgenoemde is in een kapel die aan een kruising van wegen, in het hout van de abdij van Villers-la-Ville wordt gebouwd. Zij werd door kardinaal Van Roey, aartsbisschop van Mechelen, namens Paus XI, bij een grandioos plechtigheid in de ruïnes van de abdij van Villers.

Het is aan de beroemdste Mariabeelden dat hij door de Patriarcale Basiliek van Heilig Pieter, aan het Vatikaan, het voordeel wordt toegekend om een kroon van goud te dragen. Het is het geval van Onze Lieve Vrouw van Basse-Wavre, door "een brief" van 26 juni 1897, van de paus Leon XIII. Dit document verleende aan de kardinaal Goossens de macht om in zijn naam het standbeeld te bekronen, op  volgende 8 september. De Paus kent eveneens aan de kardinaal toe, het uitzonderlijke voorrecht om deze dag de apostolische zegening met voltallige toegeeflijkheid, namens Leon XIII te geven.

Alsmede men het kan vaststellen, deelt Mariabeeld  van Basse-Wavre zich tweede in volgorde van  bekroonde Legen.
Bovendien aan het verzoek van S.E  kardinaal Danneels, aartsbisschop van Mechelen-Brussel, werd de kerk van Basse-Wavre aan de rij en de waardigheid van minder belangrijke basiliek in december 1999, door SS de paus Jean-Paul II opgeheven. De kerk van Basse-Wavre is de enige minder belangrijke basiliek van de provincie.

Men moet weten dat de eer (kroning en basiliek) die aan Onze Lieve Vrouw van Basse-Wavre wordt teruggegeven, het dank zij de vurigheid van de pelgrims is die sinds de eerste tijd van XIde eeuw voorbijtrekken. Talrijke ex-votos getuigen het.

 

De dag van 8 septembre 1897

Als op 8 september viert feestdag van geboortedag van het Lege Maria, op 8 september 1897 nam een elk andere dimensie.

Vanaf zes uur  's ochtends, houdt de kerk van Basse-Wavre zich niet op te vullen met een vroomse menigte. De mariale kapel is binnengedrongen. Men hoort er lange geruisen van gebeden rozenkransen . Onder de gewelven van de kerk volgen de gezangen zich in de eer van Onze Lieve Vrouw op. Speciale treinen landen aan het station van Wavre duizenden pelgrims die zich in een lange stoet naar het heiligdom van Basse-Wavre leiden. Gezangen,  lieden, gebeden  vormen een kakofonie onder het loof van de Belle Voie.

Tegen 9 h, richt een enorme processie zich naar de plaats van Wavre, waar  de plechtigheid van de kroning moet plaatsvinden. In hoofd van stoet, vijftien politieagenten aan paard, voorafgegaan door het kruis. Volgen de Philharmoniek Vennootschap van Fanfarekorpsen en van heilige Cecilia,  koraal de Toekomst, opmerkelijk van Wavre, een groot aantal leden van de geestelijkheid en, in eind, alle bisschoppen van het land gevolgd door het standbeeld van Onze Lieve Vrouw  van Basse-Wavre.

De stoet loopt uit op de plaats van Wavre waar bijna 20.000 pelgrims wachten. Het moment van de kroning in het bijzonde ontroert zal zijn  wanneer de kardinaal Goossens de kroon  op het hoofd van Leeg zal plaatsen. Een Ave Maria weerklinkt opvolging van Sancta Temmen van Gounod.

Een enorme vreugde weerklinkt in de menigte die schreeuwt: "Leve Onze Lieve Vrouw van Basse-Wavre". Kanons bulderen,  trompetten en alle klokken van de kerken samen luiden.

De plechtigheid loopt af, een stoet zich vormt, een Te Deum zingende, om  naar de kerk van Basse-Wavre terug te keren.  In finale verzamelt een processie aan de fakkels meer dan duizend personen die aldus, in de vurigheid, een grandioos dag beëindigen.

 

De stukken van de Kroning

"Klikt op de nummers
om  informatie te lezen"

Foto's van de Stukken die bij 110ème verjaardag van de Kroning van Onze-Lieve Vrouw van Basse-Wavre worden gepresenteerd en die deel van „de schat“ uitmaken, kunnen in de foto's galerij 1 en foto's galerij 2 geraadpleegd worden

De relieken

De verering van relikwieën vindt zijn betekenis, met name in Basse-Wavre, waar de heiligen zijn door hun voorbeeld "Pride van Onze-Lieve-Vrouw."
Het is niet de relik die, als een object, belangrijk is, maar de boodschap die zij stuurt aan pelgrims gelovige in de "communie van heiligen".
En de wonderen aan relieken toegeschreven ?
Het is niet de relik die optred, maar de voorspraak van de heilige  God, wij bidden.

De reliekschrijn, dat wij het genoegen hebben om onder ons te hebben heeft in december 2009 zijn 380de verjaardag  gevierd. Bij dit gelegenheid,  11 december, 3 nieuwe relieken werden ingevoerd: St. Benedict, St. Clare en Blessed Moeder Teresa van Calcutta.
 

Lijst van relieken in het relikwieënkastje

- Uit Palestijn en eerste relikwieënkastje
           Fragment van het Heilige Kruis,
           Herinneringen van Heilige Maria, Heilige

          
  Anne, Heilig Joachim, Heilig
          
  Jean-Baptiste


- In het relikwieënkastje geplaatst in 17de eeuw
          Heilig Maximin,

          Heilig Magnus,
          Heilig Victor,

          Heilig Clement, martelaar,
          Vrinden van Heilig Placide,
          Heilig Aubert,
          Heilig Guibert,
          Heilig Maxime, martelaar,
          HeiligVictorin, martelaar,
          Heilig Faustion, martelaar,
          Heilig Magnus, martelaar,
          Martelaren van de Thebaanse legioen,
          Heilig Hilaire, martelaar,
          Heilig Faustus, martelaar,
          Heilig Jean, martelaar,
          Heilig Paul, martelaar,
          Heilige Aquiline, vrindin van Heilige Ursule

- In het relikwieënkastje geplaatst in 1951
         
Heilige Gertrude,
          Heilige Therese van Jezus-Kind ,


          Heiligen Martyr van Gorcum,
          Heilige Begge,
          Heilig Rombaut,
          Heilig Albert van Leuven,
          Heilig Jeans Bosch,
          Heilig Jean-Marie Vianney, priester van Ars,
          Heilig Alène,
          Heilig Medard,
          Heilige Lutgarde,
          Heilige Marie-Therese Soubiran,
          Heilige Catherine Labouré


- In het relikwieënkastje geplaatst in  1957
         
Heilige Mari Goretti


- In het relikwieënkastje geplaatst in  1997
         
Heilig Mutien-Marie,
          Heilig Damian van Molokaï


- In het relikwieënkastje geplaatst in  2000
         
Heilig François van Assise,
          Heilige Julie Billiart,
          Heilig Jean Bosco

- In het relikwieënkastje geplaatst in  2000
         
Bl Teresa,
          Heilig Benedict,
          Heilige Jean
Clare

Foto's van detail van het relikwieënkastje, kunnen in de foto's galerij geraadpleegd worden

Foto's van detail van relieken, kunnen in de foto's galerij geraadpleegd worden